V posledních letech byla zpracována řada studií, které jednoznačně prokazují negativní dopady vysoké hladiny oxidu uhličitého na lidský organismus. |
Řada zdravotních rizik, která byla v minulosti dobře známa v souvislosti se zvýšenou hladinou CO2 v učebnách byla rozšířena o další prokazatelnou dimenzi, kterou je schopnost soustředění žáků, jejich zpomalené reakční časy a celkově sníženou výkonnost. V jedné z posledních britských studií byla například jednoznačně prokázána o 15% snížená schopnost rozpoznávání psaných slov u velkého vzorku žáků základních škol v Británii.* * Studie „Ventilation rates in schools and pupils‘ performance“
|
nahrazuje předchozí vyhlášku č.268/2009 Sb., která v §11 odst. 5 stanovuje maximální přípustnou úroveň CO2 v pobytových místnostech 1500ppm. (V objektech s těsnými okny bez řízené výměny vzduchu není v praxi vyjímkou hodnota přesahující 3000 ppm! Ve školních učebnách dokonce 5000ppm!)
|
Koncentrace CO2 (ppm) / dopad na lidský organismus 360—400ppm vnější prostředí (neznečištěné) 450-1000ppm velmi dobrá kvalita vnitřního prostředí 1000-2000ppm příznaky nesoustředěnosti; ospalost 2000-5000ppm možné bolesti hlavy; častá hodnota při těsných oknech v ložnici >5000ppm zvýšený tep, nevolnost 15000ppm potíže s dýcháním
|
Dopady nedostatečné výměny vzduchu na výkonnost žáků |
Účinky CO2 na lidský organismus |